Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

søndag 8. januar 2012

Sunt, Godt, Grovt, Heimbakt i en Fei

Ingenting lukter vel
eller smaker så Godt
som nybakt Brød


Se så Enkelt og Raskt
Lirosa lager
Sunt
Godt
Grovt
Heimbakt Brød
i en Fei

Deigen lages i Kjøkkenmaskin
Litt Gjær, Salt og en smule Søtt
Honning eller Sirup etter hva jeg har
Litt God Matolje, og Væske
Jeg beregner 5 dl Væske pr. 2 liters BrødForm

Væsken består stort sett av
Yoghurt eller Kulturmelk
Blandet med Lunkent Vann


Kjøkkenmaskina får Kjøre og Gå
Mens Jeg heller på
Korn, Gryn, Mjøl, Nøtter, Kli og Frø
Ingrediensene kan variere fra gang til gang

Deigen skal være litt løsere enn når den skal Knas
Så får den Heve til dobbel størrelse
Etter det, kjøres deigen ned, 3-4 minutter
Mens den øses opp i flere eller kun ei Brødform

Jeg liker veldig godt Silikonbrødformene mine
Lirosa har to stykk, fra Tupperware
Hvis hun baker Fler
Benytter hun ordinære Brødformer
Som er ikledt Bakepapir



Brøddeigen Klemmes ned
Med ei Skje
Som fuktes med Vann
Da blir det ikke det Grann
Kliss Klass i det hele Tatt

Så får Brødene Heve
til de når til kanten
På forma Opp



Svitsj inni Forvarmet Ovn
170 grader på Varmluft
eller 190 grader i Vanlig Stekeovn

Der stekes de en snau Times Tid
eller 50 minutter for å være Nøyaktig


Nå skal du høre Hemmeligheten min
Med Silikonformene
De skylles nemlig hver eneste gang
I kaldt Vann etter stekingen
Deretter Vaskes de i varmt Zalovann
Og Skylles og Tørkes Selvfølgelig
Så er de klare til neste Gang


Ønsker du ikke å eksperementere
Så finnes det hos Kvardagskost flere
Gode Oppskrifter på Ordentlig Brød
Som Godt kan benyttes som Utgangspunkt

Nå gjenstår Bare å Ønske Værsågod og Velbekomme
På Kjøkkenbenken min står nybakt brød for hele uka
 Skal bare avkjøle dem litt før de får plass i Fryseren, gitt!

GOD SØNDAGSKVELD

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...